sådan_filmer_man_foredrag_på_video.jpg

Siden 2010 har vi hos ProSonas Film A/S specialiseret os i de såkaldte multicam-optagelser af foredrag. Dvs. vi filmer – og ofte livestreamer – foredrag, konferencer, kongresser og lign. events (ja for den sags skyld teater, koncerter og lign. events også).

Da vi ofte forklarer vores kunder de samme ting om hvordan vi stiller vores udstyr op, giver det god mening at skrive det her som en artikel som VI kan sende til vores kunder og spare tid på ikke at forklare det samme 8 gange om ugen og hvor DU måske kan få hjælp og inspiration, hvis du selv overvejer at optage en sådan event.

Her er de 3 vigtigste ting i forhold til at filme et foredrag:

  • Hvor mange kameravinkler har du brug for?
  • Hvilke vinkler er bedst at filme fra?
  • Hvordan beskærer (zoomer) du de forskellige kameraer bedst?

Hvis du kunne tænke dig at drøfte dit oplæg til en videoproduktion med os, så få den første times telefonkonsultation gratis her nu.

Opstilling af kamera til optagelse af foredrag:

Som nævnt er det her faktisk gældende for en række events; Ikke blot foredrag men alle situationer, der opstillingsmæssigt har samme kendetegn: at der er et motiv i midten, måske flere personer der skal dækkes, og at du ønsker en dynamisk optagelse med mere end ét kamera. Måske ligefrem streaming af det live på nettet.

I forhold til kameravinkler når vi snakker om filmning af foredrag, bruger vi næsten altid denne opstilling med 5 kameraer:

  1. [Stationært] Kamera #1 står midt for og er zoomet ud til fuldt overblik, så man ser hele scenen med projektor/storskærm osv.
  2. [Stationært] Kamera #2 står i venstre side og peget skråt ind i det, man kalder “halv nært” zoom. Dvs. vi zoomer lidt ind, så man ser eks. foredragsholderen i fuld figur og dermed en bedre visuel kontakt med vedkommendes kropssprog
  3. [Bemandet] Kamera #3 står i højre side og peger ligeledes skråt ind men i close up – dvs. her zoomer vi ind på vedkommendes overkrop og ansigt for at se mimik – dette kamera er i øvrigt oftest bemandet, da dette kamera skal panoreres og følge personen, når vedkommende går rundt på scenen.
  4. [Stationært] Kamera #4 er for mange et ekstra tilvalg for at få publikum med, så dette kamera står fast og ubemandet på stativ og viser publikums reaktioner – til foredrag kan det være ved publikumsspørgsmål, klapsalver, latter, reaktioner osv.
  5. [Stationært] Kamera #5 er ligeledes for mange et tilvalg – her filmer vi foredragets præsentation / storskærm, så vi lettere kan se det, der tages om. Man kan også se storskærmen på kamera #1 men med dette ekstra kamera, kan der zoomes ind, så det bliver mere tydeligt.

Du kan se eksempler på det her:

Hvis du vil stå for videooptagelse af foredrag eller streaming af konferencer, skal du have følgende udstyr:

  • 3-5 kameraer i ens kvalitet / look
  • Trådløse mikrofoner
  • En videomixer
  • Muligvis ekstra videolys
  • Streamingudstyr
  • 1-2 personer til at betjene udstyret

I fagsprog hedder det “live to tape”:

Kameraerne forbindes med en videomixer, så vi kan sidde og vælge mellem de forskellige kameraer, lægge tekster og titler på, indskyde grafik fra eks. slideshows og powerpoints, vise et videoklip mv.

Det kalder man for “live to tape” eller “live2tape” og betyder, at det hele produceres færdigt live – det kræver ikke efterredigering.

Er du en virksomhed, der ofte selv vil optage, giver det mening at købe eget udstyr og ansætte personale til det, hvis du er villig til at investere ca. 100.000 kr. i udstyr og efterfølgende løn. Er du mere til at outsource det, er det en opgave vi løser fra 5.000 kr. Ring os op på 20842083 eller skriv til os på kontakt@prosonas.dk eller udsfyld dette skema, så kontakter vi dig: