ProSonas følger TED-talks produktionskrav

Siden 2010 har vi hos ProSonas FILM A/S målrettet specialiseret os dybt i filmning af foredrag på konferencer på en måde, der kombinerer vores 3 hovedkompetencer:

  1. Vi forstår online video
  2. Vi forstår forretning
  3. Vi forstår undervisning

Synergieffekten af disse 3 forståelser betyder, at vi står for videooptagelse af foredrag og filmning af konference, som har det største udbytte målt i retentionrate (*) i Danmark.

(*) Retention er et mål for hvor Det betyder at vores videoer ses længere (ofte helt færdigt) end andres filmoptagelser fra konferencer fordi vi forstår hvordan video skal produceres for at indfri forventningerne og det nye mindset i onlinekulturen.

TED er nærmest blevet “overlæggeren” i kvalitetsvurdering af filmning af oplæg hvor kvalitet og forståelse for videoproduktion, der skal viderebringe et budskab, går op i en højere enhed.

Filmning af konferencer

At vi forstår didaktik / undervisning / læring er ved filmoptagelse af konferencer HELT AFGØRENDE for det betyder nemlig at vi tager højde for det, når vi filmer. I vores tilfælde betyder det at vi:

  • Filmer i ekstrem høj billedkvalitet, så alle – uanset skærmstørrelse – ser et klart og tydeligt billede hvor tekst og “slides” fremstår læsbart
  • Optager lyden i ekstrem høj kvalitet på en måde, hvor øret ikke trættes (rent faktisk bemærkes det i den interne “bibel” for produktion af TEDtalks, at “lyden muligvis er dén vigtigste faktor” og anbefaler DPA 4088 mikrofoner, som er præcis det vi også bruger i dag
  • Producerer TV-lignende multicam så vi kan fastholde dynamikken og opmærksomheden ved at det ikke blot er ét stationært, kedeligt kamera man ser men forskellige synsvinkler, close ups, grafik/slides osv.

Resultatet er  at vi overstiger de i forvejen høje krav til optagelserne fra selve TEDtalk hovedorganisationen. For at blive certificeret producent af video fra officielle TEDx og lign., skal man opfylde en mængde høje krav, hvoraf vi hos ProSonas i dag overstiger dem alle.

I forbindelse med filmning af online video har vi erfaring fra MÆRSK, DANSKE BANK, COOP, MICROSOFT, BONNIERS, TELIA, SONOS, LOGITECH, HENNES & MAURITZ, SKORINGEN, FORD, ECCO, SAMSUNG, SONY, LG, VIAPLAY, OPEL, LIDL, HUAWEI, BOSE, B&O, CANON, NIKON, DALI, TDC mm. – se referencer her.

Når vi filmer, er der ét mål, der overtrumfer dem alle: optagelserne skal FASTHOLDE seerne, så det fulde budskab kommer ud. Derfor går vi – måske mere end nogen anden videoproducent i Danmark – op i at specialisere os i videoproduktion og filmning af specielt foredrag. Vi er SELV foredragsholdere, så vi er helt inde under huden på opgaven og forstår, hvad der skal til. Vi er derfor rigtig stolte af at kunne være en del af – og faktisk overgå, de meget høje kvalitetskrav fra TED-organisationen, når det drejer sig om dokumentation og filmning af foredrag.

TEDx shooting guide

TEDorganisationens officielle krav til videoproduktion

Her er nogle af de vigtigste krav, TED sætter til videoproduktion og filmning af deres konferencer:

TEDtalk krav ProSonas Film A/S
Der SKAL bruges mindst 2 identiske kameraer i minimum 720p (1.280 x 720 pixels) Vi filmer med RED kameraer, kendt fra Hollywoodfilm som Hobitten, Game of Thrones og Breaking Bad i minimum 5K (5.120 x 2.700 pixels)
Ud over de 4 kameraer, skal grafik fra slideshow optages Tjek !
Multicam switch 4 kamera Vi bruger de professionelle 8-kanalers Newtek Tricaster
Optagelse af et “livemix” realtime Tjek !
Brug DPA 4088 mikrofon Tjek !

 

De 4 kameraer filmer således:

foredrag_kameravinkler.png?t=1493707778584&width=711&height=460&name=foredrag_kameravinkler Danmarks svar på TED-talks hedder ProSonas Live

Kamera 1 er for overbliksbillede når foredragsholderen og slideshow skal ses

Kamera 2 er for closeups til visning af ansigtsmimik, armbevægelser etc.

Kamera 3 er foredragsholderen i fuld figur

Kamera 4 placeres bag foredragsholderen så man også ser publikum

Kamera 5 evt. skulderbåret til close up publikumreaktioner, produktdemonstrationer på scenen etc.

Efterfølgende postproduction og redigering

  • Redigere “uhm”, “aaaah” og lign. ud så der ikke er fyldord
  • Indsæt grafik fra slides som fuld skærmbillede
  • Lower thirds med titler, stilling, kontaktinfo etc. på deltagerne
  • Indsæt sponsorlogo, institutionsID etc.
  • Lav 4-6 highlight videoklip til markedsføring på sociale medier
  • Tekst videoerne med transkription fra talerne (særligt vigtigt til Facebook og YouTube, som også bruger disse til at indexere og ranke videoerne med, så de letteres kan søges frem)